24.04.2004.      

Autor: Goran Razić 

Učestalo postavljana pitanja u nastavku....

13.
Podjela pancerica.
Pancerice se, osim po veličini, dijele na rekreativne i natjecateljske. A rekreativne se još dijele na razne kategorije, kao npr. početničke, nižu rekreativnu klasu, srednju rekreativnu klasu, višu rekreativnu klasu, najjaču rekreativnu ili do-natjecateljsku klasu. Razlike su u nekoliko najvažnijih segmenata, u tvrdoći materijala, visini pancerice, debljini uloška, broju kopči (u zadnje vrijeme je većina sa četiri kopče), mogućnosti podešavanja nagiba pancerice (canting) i o samoj otpornosti na sile tj. tvrdoći ili "Flex-u"
14. Što je to Flex index? Flex index je oznaka za otpornost pancerice pancerice na sile (fleksiju) u skijanju. Što je flex index veći to je pancerica tvrđa, neudobnija, ali samim time i upravljivija, prenosi bržu reakciju na skiju i daje bolji položaj na skijama. Flex index nije standardiziran tako da svaki proizvođač ima svoju skalu. Npr. Salomon ima skalu do 130 dok Lange ima skalu do 150 Flex.
15. Što je to "Canting"?
Canting je mogućnost namještanja nagiba (vrha) pancerice u odnosu na skiju. Što je Canting jače podešen, težište skijaša je više pomaknuto prema naprijed, s time dobivamo veću upravljivost i stabilnost. Noviji modeli pancerica imaju mogućnost podešavanja cantinga kako bi si sami mogli namjestiti nama najugodniji položaj.
16. Kupnja pancerice?
Prilikom kupnje pancerice treba paziti na nekoliko stvari. Ako ste relativno neiskusni u kupovanju skijaške opreme nikako ne idite sami kupovati pancerice, uzmite radije sa sobom nekog iskusnijeg. Prvo, potrebno je vidjeti u koju skupinu skijaša spadate, kolika vam je težina, koliko agresivno skijate te koje skije imate (tvrđa skija iziskuje tvrđu pancericu). Prilikom isprobavanja pancerica vrlo bitno je da pancericu imamo dovoljno dugo na nozi, za razliku od isprobavanja cipela, pancerici treba neko vrijeme da se malo prilagodi našoj nozi i obrnuto. Noga mora biti fiksna, ali opet, ne smije nigdje žuljati. Kada je pancerica dotegnuta do kraja, nakon (20 min) radimo test da li nam se peta diže sa dna i to na način da se ustanemo i pokušamo se stati na prste i polako dizati petu. Peta se ne smije podizati!
17. Što su to vezovi?
Vezovi su metalni dodatak montiran na skiju koji služi kako bi nam spajao nogu (pancericu) sa skijom. Postoji nekoliko vrsta vezova, Klasični, telemark, vez za skijaško trčanje, vez za skijaške skokove i turni vez. Posljednje četiri vrste veza su slične varijante veza kojima je zajedničko da im se peta odvaja od skije a prsti su fiksirani. Vrlo bitna stavka prilikom odabira opreme jer su loši vezovi, loše podešeni ili loše servisirani najčešći uzrok ozljeda na snijegu.
18. Kako se podešavaju vezovi?
Vezovi se podešavaju na samom tijelu prednjeg djela i zadnjeg djela. Tamo postoji skala sa određenim brojevima. Ti brojevi se zovu "DIN" oznake. Što je veći DIN to je vez jače podešen i reagirat će svojim otpuštanjem tek prilikom veće sile skijaša, tj. veće težine. Računa se da je 1 DIN = cca 12 kg. Također je bitno i namještanje samog veza na određeni dio skije, to namještanje se izvodi za svaku skiju drugačije, najbolje je pogledati u specifikaciju svakog proizvođača
19. Kakva je konstrukcija skije?
Skija se većinom sastoji o drva, svaki proizvođač ima svoju tehniku izrade, ali svima je zajedničko da se skija sastoji od nekoliko slojeva koji međusobno čine jedinstvenu konstrukciju koja mora biti dovoljno čvrsta i elastična kako bi mogla podnijeti sva opterećenja. Nakon spajanja slojeva skije, ugrađuju se rubnici, koji ulaze do 1 cm u strukturu skije no vidljivi su samo milimetar. Rubnici su rađeni od čelika i služe nam za usmjeravanje skije u vožnji i kočenje. Sa donje strane skije je tzv. Baza skije ili klizna ploha. Sa njome skija ima dodir sa podlogom prilikom kretanja. Uvijek se teži prema tome da baza radi što manji otpor prilikom skijanja. Izrađena je od plastičnih masa, i potrebno je da ima što bolji omjer tvrdoće i elastičnosti.
20. Ski servis?
Ski servis je vrlo bitna stvar za svaku skiju. Postoji nekoliko vrsta ski servisa koji obuhvaćaju brušenje rubnika, krpanje baze skije i izradu strukture, voštanje baze, kontrola i servis vezova.
21. Što je brušenje rubnika i kako se radi?
Brušenje rubnika je jedan od procesa SKI servisa, njime se dobiva potrebna oštrina kako bi mogli imati potrebnu upravljivost skije te kako bismo mogli kočiti sa lakoćom. Radi se strojnim ili ručnim načinom, više o tome u članku "Održavanje i servis opreme"
22. Što je krpanje baze?
To je popravljanje oštećenja nastalih na kliznoj plohi skije. ("Održavanje i servis opreme")
23. Što je to voskanje skija?
To je finalni dio servisa. Sa voštanjem dobijamo glatkoću baze te samim tim i manji otpor u dodiru sa snijegom. Vosak također služi u očuvanju skije od vlage i produljuje vijek skije. Postoje dvije vrste voskova. Kruti i tekući.
24. Što je to skijaška tehnika?
To je način spuštanja niz padinu koji skijaš primjenjuje u određenom trenutku. Tehnika ovisi o skijaševu znanju, konfiguraciji terena i opremi. Tehnike su se jako mijenjale kroz godine i postajale su sve učinkovitije, tako da iha sada imamo na desetke.

 

 

 

 

« Prethodni članak

KOMENTARI

Trenutno niste prijavljeni. Molimo prijavite se!

login:

lozinka:

Samo registrirani korisnici mogu dodati komentar. Prijavite se ili registrirajte.

  • Vezani članci

© Skijanje.hr 2003-2024.  ISSN 1845-5891  e-mail: info@skijanje.hr   Izdavač: Sport-IT   Izrada internet stranice: Info izlog d.o.o.   Broj posjeta: 251988
Tekstovi i Skijanje.hr watermarkom označene fotografije autorsko su pravo i vlasništvo Hrvatskog ski/board magazina Skijanje.hr osim ako nije drugačije naznačeno. Uredništvo magazina ne jamči za točnost i potpunost objavljenih informacija te ne preuzima nikakvu odgovornost za izravnu ili neizravnu štetu i ozljede proizašle iz sadržaja na site-u. Kontakt...
Hrvatski ski/board magazin Skijanje.hr

ISSN 1845-5891

e-mail: info@skijanje.hr

Marketing:
  marketing@skijanje.hr