13.08.2004.
Tweet
Demistifikacija odabira ski vezova
Ispada da je izbor vezova podjednako kompliciran kao i izbor skija. Je li baš potrebno komplicirati oko izbora i na što točno treba obratiti pažnju?
Pasionirani skijaši dosta vremena posvećuju izboru vezova pri kupnji nove opreme. Naravno, vez je esencijalni dio opreme koji u suradnji sa pancericom prenosi sile na skiju, i u presudnim kritičnim trenucima otpušta nogu iz fiksnog položaja sprečavajući ozljede. Da bi vez funkcionirao optimalno potrebno je zadovoljiti nekoliko preduvjeta, većina tih preduvjeta može biti definirana tipom, odn. klasom veza i njegovim podešavanjem.Standardno se vez sastoji od prednjeg i stražnjeg bloka koji drže pancericu u fiksnom položaju, te kočnice. Prednji i stražnji blok se ponekad montiraju neovisno jedan o drugome direktno na skiju, ali u posljednje vrijeme sve češće na za to predviđenu platu na skiji. Takve plate vrlo često definiraju kojeg ćete proizvođača morati izabrati jer svi proizvođači skija imaju uglavnom ekskluzivne dogovore sa jednim proizvođačem vezova za čiji sistem na skiji već postoji svojevrsna "predugradnja", bilo da se radi o rasporedu rupa Dynastar, Head Rossignol, ili o sistemu montiranja blokova vezova u postojeće vodilice (Atomic ili Elan Fusion) već ugrađene u konstrukciju skije ili na Motion šine kakve ima Völkl ili Railflex kod Heada. Svi vezovi između blokova i skije imaju montiranu neku vrstu plate ili barem liftera. Takva plata podiže visinu stajanja skijaša u odnosu na snijeg, a ta povećana visina olakšava prebacivanje skije na rubnik i smanjuje mogućnost tzv. bootinga, to je zapinjanje pancericom po podlozi ako skiju jpodignete na rubnike pri velikom kutu.
Neke od spomenutih plata su dizajnirane tako da se savijaju zajedno sa skijom i dodatno je pritiskujući tako da skija čim većom površinom prianja na površinu, poboljšava kontakt skije sa snijegom i iskorištava veći postotak rubnika u samoj vožnji.
Svaki proizvođač ima svoje patente i standarde, svi se različito zovu, ali im je svrha u realnosti vrlo slična. Prednji blok ima zadaću otpuštanja pancerice bočno u slučaju pada sa lateralnim savijanjem noge, dok zadnji blok ima funkciju otpuštanja pancerice prema naprijed dozvoljavajući pad prema naprijed. Kočnica ima svrhu otvaranja u slučaju otpuštanja veza, tako da skija ne klizne nesmetano niz padinu i tako ne ozlijedi nekog na stazi ili da se ne izgubi negdje u šumi ili provaliji.
Otpuštanje pancerice iz blokova je kritični moment definiran čvrstoćom veza pomoću DIN skale. Veći broj na DIN skali znači jače držanje pancerice u vezu, a o podešavanju možete više pročitati ovdje.
Otpuštanje blokova omogućuju opruge, no postoji još niz sitnih detalja koji u ključnim trenucima olakšavaju klizanje pancerice iz ležišta u vezu.
To je npr. klizna ploha koja se nalazi negdje ispod potplate pancerica u visini prstiju. To je jedan jednostavni mehanizam koji omogućuje pancerici da lakše sklizne iz veza i čim prije oslobodi nogu. Kod Looka / Rossignola se takav standard zove Axitec, kod Tyrolie / Fischera ABS, Atomic nema specijalno ime dok Marker i Salomon nemaju takvu kliznu plohu.
Ono što je po meni bitnije je dijagonalna pokretljivost stražnjeg bloka, koji skijašu omogućava kontrolu u položajima karakterističnim za carving tehnike, i male uvjete neravnoteže i snažnih sila u zavoju, tako da mala ispadanja iz ravnoteže ne otpuštaju odmah pancericu iz veza. Samim time taj diagonal standard olakšava izbacivanje pancerice iz veza ako dođe do prevelikog bočnog savijanja noge. Preporučam vez sa diagonal standardom, ako vam to drastično ne narušava financijsku konstrukciju.
Flex standardi su predviđeni kako bi vez pratio savijanje skije i osigurao ravnotežu i potpuno kontrolu nad skijom u svakom trenutku. Razmak između blokova na fiksiranim vezovima se savijanjem skije smanjuje povećavajući pritisak na prednjem bloku, time opterećujući oprugu za otpuštanje veza a istovremeno smanjuje kontakt pancerice s vezom i prijenos sile na rubnike. No flex standardi, zvali se oni freeflex (tyrolia) ili fullflex (atomic) imaju efekta samo ako su vezovi sa tim standardima montirani na posebno pripremljene skije koje ne podrazumijevaju fiksiranje blokova za platu. Ukoliko nemate adekvatne skije, plaćanje freeflexa je nepotrebno.
Potrebni raspon DIN skale veza se određuje prema skijaševoj masi i stilu skijanja. 1 DIN jedinica u pravilu odgovara težini od 12 kg. Prilikom kupnje veza nastojite kupiti vez tako da mu maksimalna DIN jedinica, kad je preračunate u kilograme bude barem 20 % veća od vaše mase. Vezovi koji imaju veći raspon, odn. veće brojeve na DIN skali su atestiranje i na veće naprezanja i manja je vjerojatnost da će doći do pucanja pojedinih plastičnih dijelova. No obratite pažnju da ne savjetujem da svi kupuju vezove za 1500 - 2000 kn jer je to nepotrebno. Veliku većinu skijaša, usuđujem se reći njih 85 % će zadovoljiti raspon DIN 4 - 10. Ako vez kupujete djeci, vodite računa da kad ste pročitali članak o namještanju vezova, skala nikad ne bude podešena na minimum, uvijek težite prema sredini skale, neka skala bude 3 - 8.
Naravno da za prave juniore uvijek imate i posebne vezove koji su rađeni baš za djecu i gotovo kod svih proizvođača nose naziv junior.
Nestandardni metalni dijelovi veza bit će potrebniji onima koji preferiraju brzinu i jaka naprezanja u zavojima. Za rekreativce, koji pri tome nisu naročito korpulentni i standardna tvrda plastika će pouzdano odraditi posao.
Što se odabira proizvođača tiče, tu se afiniteti svode na vjernost, manje na pouzdanost. Bilo koji održavani vez renomiranih prozvođača će dobro funkcionirati. Dakle pripazite na DIN, ako možete birajte diagonal vezove i vezove preporučene od strane proizvođača skija kako bi ostvarili čim više tehnoloških blagodati. Pritom preporučujemo montažu i podešavanje od strane stručne osobe.
-
Besplatno skijanje na Sljemenu!
Skijanje za građane besplatno do kraja sezone, no samo na Zelenom i Bijelom spustu
-
Slovenska skijališta s čak 11 novih žičara!
Više od 80 milijuna eura za ogroman napredak slovenskih skijališta.
-
Novi četverosjed na Platku spreman za sezonu!
Uspješno obavljen tehnički pregled nove žičare, jedan od posljednjih administrativnih...
© Skijanje.hr 2003-2024. ISSN 1845-5891 e-mail: info@skijanje.hr Izdavač: Sport-IT Izrada internet stranice: Info izlog d.o.o. Broj posjeta: 136083
Tekstovi i Skijanje.hr watermarkom označene fotografije autorsko su pravo i vlasništvo Hrvatskog ski/board magazina Skijanje.hr osim ako nije drugačije naznačeno. Uredništvo magazina ne jamči za točnost i potpunost objavljenih informacija te ne preuzima nikakvu odgovornost za izravnu ili neizravnu štetu i ozljede proizašle iz sadržaja na site-u. Kontakt...
Tekstovi i Skijanje.hr watermarkom označene fotografije autorsko su pravo i vlasništvo Hrvatskog ski/board magazina Skijanje.hr osim ako nije drugačije naznačeno. Uredništvo magazina ne jamči za točnost i potpunost objavljenih informacija te ne preuzima nikakvu odgovornost za izravnu ili neizravnu štetu i ozljede proizašle iz sadržaja na site-u. Kontakt...
ISSN 1845-5891
e-mail: info@skijanje.hr
Marketing:
marketing@skijanje.hr