OPREMA

»

TEHNIKALIJE

05.12.2004.      

Autor: Goran RazićUstupio: Handy centar, Trg Ivana Koblera 1 (Korzo) 51000 RIJEKA tel: 051/316-005 

GPS uređaji

Napravili smo osvrt na GPS uređaj iz kuta gledanja jednog skijaša, bordera ili planinara (alpinista) te smo tom prilikom recenzirali ručni GPS tvrtke Garmin, model - "Etrex Vista”

Global positioning system (GPS) je sistem pozicioniranja u prostoru. Stvoren je od ruku američke vojske koja drži u vlasništvu 24 satelita u zemljinoj orbiti namijenjena za pokrivanje GPS signalom. Samim time, Amerikanci su zaslužni i za održavanje te ispravno funkcioniranje cijelog sistema.

Pod pretpostavkom da već znate osnove funkcioniranja GPS-a te da baratate s nekim pojmovima, krenut ćemo u malo konkretnije vode... Testirali smo Garminov uređaj iz Etrex serije - model "Vista". Zanimalo nas je koliko je uređaj potreban za skijaše (bordere) i koje su mu prednosti tj. mane.

Vista je vrhunac ponude u toj seriji i kao takva, opremljena je ekranom više rezolucije 160 x 288 pix te crno - bijelim ekranom koji se pokazao vrlo dobar u uvjetima povećane svjetlosti. Vidljivost podataka na ekranu ostala je solidna. A ono što ga ističe od modela iz iste klase, je barometarski visinomjer te elektronski kompas čije kalibracije su vrlo jednostavne. Potrebno ih je raditi svaki puta prilikom mijenjanja atmosferskog tlaka ili vađenja baterija iz uređaja. Kalibracija visinomjera može biti problematična u slučaju ako nemamo točan podatak trenutne nadmorske visine, taj podatak nam je neophodan kako bismo ga ispravno kalibrirali, što nam omogućava daljnji precizan rad.

Elektronski kompas, kao vrlo bitan feature, kojim je opremljen testni model, bolji je od satelitskog u toliko što nam osigurava navođenje i u trenucima kada je slab ili nikakav prijem signala od satelita. Te nam daje mogućnost navigacije i prilikom mirovanja, što kod satelitskog kompasa nije slučaj.

Test smo započeli u automobilu za vrijeme vožnje, kako bi iz prve ruke provjerili mogućnost korištenja ručnog GPS-a u vožnji korištenjem prometnih karata, koje se mogu upisivati u 24 mB predugrađene memorije. Uz svu dobru volju i vjeru u uspješnost testa, ostali smo razočarani. Uređaj ni prilikom vožnje po otvorenoj cesti i postavljanja uz vjetrobransko staklo, nije gotovo uopće lovio signal. Ovaj podatak smatramo vrlo vrijednim budući da za Hrvatsku još uvijek ne postoje topografske karte, te jedino što možemo upisati u GPS su cestovna karta ili pomorska karta, no kako prvo ne funkcionira, osim u slučaju posjedovanja motora ili kabrioleta, a drugo nije baš od presudne važnosti za skijaše, dojma smo da za jednog pustolova, barem za sada, ovaj model nije najisplativija kupnja. Po našem mišljenju, puno pogodniji za outdoor aktivnosti bio bi model bez kartografije, a sa svim ostalim mogućnostima poput testnog modela. (Summit npr.)

U šumi se uređaj pokazao kao odličan, cijelo vrijeme je lovio signal sa, približno sedam satelita što mu je davalo zavidnu dozu točnosti (samo nekoliko metara odstupanja). Potrošnja baterija se pokazala kao vrlo mala. Sa jednim setom (4 kom AA), uređaj je izdržao malo više od 8h, uzimajući u obzir da smo ga cijelo vrijeme stavljali na kušnju sa kalibracijama, računanjima, paljenjem svjetla, itd itd.

Prilikom lovljenja signala, posebnu pažnju treba voditi o širini kuta vidljivog neba. Uređaj je ovisan o dosta velikom kutu, kako bi ulovio barem tri satelita, koliko je minimum da bi uspio locirati položaj (u tom slučaju, točnost je oko 40 m). Za potrebe testiranja ušli smo u uski kanjon u kojem je bilo relativno čisto nebo, ali u potpunosti zatvoreno sa dvije strane (vidljivost neba oko 15° – 20°) i signal se gubio drastičnim tempom sve dok nije u potpunosti nestao.

Na velikim visinama, što je posebno zanimljivo skijašima, uređaj funkcionira odlično, sa ponovnim stavljanjem naglaska na neophodnost kalibracije visinomjera prije kretanja na bilo koji put u "visine". Mogućnosti planiranja ruta (Routing) te pamćenja prijeđenog puta (track log), označavanja bitnih točaka (waypoint) sa svim potrebnim geografskim podacima, navođenje prema cilju u nepristupačnim i uvjetima slabije vidljivosti ili nepoznavanja teritorija itd. Sve su to stvari radi kojih je GPS zanimljiva opcija skijašima avanturistima, koji se odlučuju na česte vožnje izvan uređenih staza, turno skijanje, alpinizam ili bilo koju sličnu aktivnost poput planinarenja itd. Dapače, u kombinaciji sa "avalanche lokatorima", ovu napravu bi stavili pod OBAVEZNU opremu za sve smjelije pojedince koji se odlučuju za skijanje na udaljenim dijelovima planina, prekrivenih dubokim snijegom, što je u visokom gorju čest slučaj.

S druge strane uređaj je i zanimljiva igračka za sve znatiželjne koji u svakom trenu žele znati gdje se nalaze te imaju potrebu obilježiti neke bitne točke u prostoru.

Prilikom testa, napravili smo i jednu malu simulaciju . Krenuli smo u nepoznatom smjeru dosta odstupajući od svih staza te bilo kakvih oznaka, pouzdajući se isključivo u log puta i u koordinate koje su ranije bile zabilježene. Nakon određivanja željenog kursa i zadavanja ciljne točke, krenuli smo, potpuno ovisni o satelitima. Putem smo koristili navođenje pomoću kompasa i pomoću automatskog navođenja prema željenoj točki. Moramo priznati, da nas je GPS u kratkom roku, bez greške, doveo na željeno mjesto, naravno, u to nismo ni sumnjali, no uvjerili smo se u veliku preciznost uređaja.

Korištenje uređaja u zimskim uvjetima potrebno je dodatno naglasiti, znajući da se, radi snijega, teško možemo orijentirati po utabanim putevima i raznim šumskim oznakama. S obzirom na sve, izdatak od 1500 – 2500 kn za uređaj koji podržava sve prethodno navedeno, mislim da nije prevelika investicija za slobodu, sigurnost i prijeko potrebnu informaciju koju dobivamo od GPS-a. Svakako je vrijedno pažnje za sve avanturiste i ljude koji često borave na nepoznatom teritoriju te su ovisni o dobroj navigaciji. U svakom slučaju, posjedovanje uređaja više nije luksuz ili potreba vojske, profesionalnih pomoraca, pilota itd. Ovaj komad elektronike našao je široku primjenu te je postao sredstvo koje si, bez većih teškoća, i rekreativac može priuštiti.

 

 

 

 

KOMENTARI

Trenutno niste prijavljeni. Molimo prijavite se!

login:

lozinka:

Samo registrirani korisnici mogu dodati komentar. Prijavite se ili registrirajte.

© Skijanje.hr 2003-2024.  ISSN 1845-5891  e-mail: info@skijanje.hr   Izdavač: Sport-IT   Izrada internet stranice: Info izlog d.o.o.   Broj posjeta: 8230001
Tekstovi i Skijanje.hr watermarkom označene fotografije autorsko su pravo i vlasništvo Hrvatskog ski/board magazina Skijanje.hr osim ako nije drugačije naznačeno. Uredništvo magazina ne jamči za točnost i potpunost objavljenih informacija te ne preuzima nikakvu odgovornost za izravnu ili neizravnu štetu i ozljede proizašle iz sadržaja na site-u. Kontakt...
Hrvatski ski/board magazin Skijanje.hr

ISSN 1845-5891

e-mail: info@skijanje.hr

Marketing:
  marketing@skijanje.hr