Skijanje.hr

27.11.2004.      

Autor: Tomislav MuhvićPhoto: www.bmw.de 

Vožnja po snijegu

Sa kalendarskom zimom stiže i snijeg. Nas vozače taj snijeg i ostale zimske radosti posebno "vesele" pa se i moramo posebno pripremiti.

Upravo zato ćemo upozoriti na par korisnih informacija i savjeta kojih se treba pridržavati kako biste sigurno stigli autom na vaše odredište u zimskim uvjetima.

Gume

Prva i najbitnija stvar na koju treba obratiti pažnju su svakako zimske gume. Naime, zimska guma, za razliku od ljetne, ima potpuno drugačiji kemijski sastav i pri niskim temperaturama zadržava svoju elastičnost. Ljetne gume kod temperatura nižih od 7° gube elastičnost, postaju krute i samim time ne pružaju dobro prianjanje uz kolnik. Dakle, zimske gume nisu samo snježne gume, već pružaju puno bolje držanje ceste čim se temperatura približi ništici. Zimska guma se sastoji od mnogo lamela koje bolje i brže odvode snijeg i vodu iz gume nego što to čini ljetna guma.

Tehnika vožnje

Kod tehnike vožnje po snijegu važno je samo jedno pravilo, vozite nježno i oprezno bez naglih reakcija. Prilikom kretanja nastojte davati što manje gasa i lagano otpuštajte spojku. Ako je vaš automobil opremljen sustavom protiv proklizavanja kotača onda će vam elektronika asistirati prilikom kretanja. Kod kočenja vrijedi isto načelo, nemojte naglo kočiti, pritom mijenjajući smjer kretanja jer će doći do zanošenja vozila. Ako imate sustav protiv blokiranja kotača (ABS) onda ćete i prilikom naglog kočenja moći upravljati vozilom i manja je vjerojatnost zanošenja ali upamtite da ni elektronika nije svemoćna. Vozač je i dalje najvažniji faktor u vožnji.

Ukoliko ipak dođe do zanošenja vozila, moguće su dvije situacije, preupravljanje i podupravljanje. Kod preupravaljanja dolazi do zanošenja stražnjeg kraja vozila. Lagano treba oduzimati upravljač (vraćati ga u središnji položaj) i dodavati gas. Važno je da upravljač usmjerite u jednu točku i držite gas, jer ako samo oduzmete upravljač i ne dodate gas uzrokovati ćete okretanje vozila. Kod podupravljanja dolazi do toga da se automobil kreće ravno a upravljač je okrenut u smjeru zavoja. Lagano otpustite gas i polako oduzimajte upravljač dok ne preostane jedna četvrtina okreta. To će biti dovoljno da kotači uhvate i da se vozilo počne kretati željenim smjerom.

Prednji pogon

Kod automobila s prednjim pogonom kritičan je prijenos snage na podlogu jer se kod kretanja prednja osovina rasterećuje. Najvažnije je ovdje imati iznimno osjetljivu nogu na gasu. S dobrim zimskim gumama ne bi trebalo biti problema na snijegu ali na ledu je potreban oprez. Nikako nemojte naglo otpuštati gas jer se u tom slučaju javlja naglo usporenje na prednjim kotačima pa je vrlo izgledno zanošenje stražnjeg kraja. U slučaju da do toga ipak dođe potrebno je lagano dodavati gas što rasterećuje prednju osovinu i opterećuje stražnju pa stražnji kotači ponovno uspostavljaju čvršći kontakt s podlogom.

Stražnji pogon

Nekad je vozačima automobila sa stražnjim pogonom vožnja zimi i po snijegu predstavljala pravo mučenje. Naime problem je bio taj što su takva vozila starijeg tipa imala vrlo loš raspored težine između prednjeg i stražnjeg kraja. Dok je na prednjoj osovini bilo čak do 80% težine na stražnju je otpadalo samo 20%. Vozači su pribjegavali raznim trikovima poput vreća cementa u prtljažniku zimi ili olovnih ploča kako bi dodatno opteretili stražnju osovinu. Današnji automobili sa zadnjim pogonom su mnogo uravnoteženiji i lakši za vožnju po snijegu. Vozila sa stražnjim pogonom izvrsno ubrzavaju po snijegu, ali su jako osjetljivi na naglo oduzimanje gasa. Stražnji kotači se rasterete i još ih koči motor, oni blokiraju i posljedica je izlijetanje s ceste. Manje probleme uzrokuje dodavanje gasa, stražnji kotači se dodatno opterete i poboljšava se trakcija. Ako dođe do zanošenja stražnjeg kraja, oduzimanje upravljača rješava stvar.

Pogon na sva četiri kotača

Takva se vozila u zimskim uvjetima ponašaju najbolje i najsigurnije. Važno je samo ne pretjerati. U isto vrijeme pokreću se svi kotači i to daje veliku stabilnost.

Predviđanje situacije je pola dobre vožnje po snijegu. Defanzivna vožnja, nježno postupanje s automobilom i dobre zimske gume jamče sigurnu vožnju zimi.

KOMENTARI

Trenutno niste prijavljeni. Molimo prijavite se!

login:

lozinka:

Samo registrirani korisnici mogu dodati komentar. Prijavite se ili registrirajte.

© Skijanje.hr 2003-2019.  ISSN 1845-5891  e-mail: info@skijanje.hr   Izdavač: Skijaški klub Hupser   Izrada internet stranice: Info izlog d.o.o.   Broj posjeta: 780835
Tekstovi i Skijanje.hr watermarkom označene fotografije autorsko su pravo i vlasništvo Hrvatskog ski/board magazina Skijanje.hr osim ako nije drugačije naznačeno. Uredništvo magazina ne jamči za točnost i potpunost objavljenih informacija te ne preuzima nikakvu odgovornost za izravnu ili neizravnu štetu i ozljede proizašle iz sadržaja na site-u. Kontakt...
Hrvatski ski/board magazin Skijanje.hr

ISSN 1845-5891

Izdavač: Skijaški klub "HUPSER"
Medovićeva 19, Rijeka
e-mail: info@skijanje.hr

Marketing:
  marketing@skijanje.hr