25.11.2009.
Tweet
Mini ratraci
S jedne strane igračke izrađene od plastike upravljane daljinskim, a s druge skoro savršene replike moćnih snježnih strojeva u maloj veličini.
Vjerojatno ste mnogo puta čuli da ljudi imaju hobije poput sakupljanja
salveta, telefonskih kartica, izrađivanja maketa brodova... no jeste li znali da
postoje ljudi koji se bave izradom modela ratraka i to s gotovo svim potpuno
funkcionalnim dijelovima... niste?
Kao i svi strojevi tako i ratraci (Snow groomer
ili Pistenraupe) bilo mali ili veliki, za prijevoz ljudi ili stvari, za
uređivanje staza ili neke druge poslove na skijalištu imaju svoje obožavatelje.
Oni vjerno prate što se događa novo u njihovom svijetu, osnivaju forume, slikaju
ih poput zvijezda, raspravljaju o njima, razmjenjuju iskustva... No, nisu svi te
sreće da se provozaju ili možda voze ratrak na nekom skijalištu, pa su se
dosjetili kako spojiti sve u jednom. Izradit će makete ratraka
koje neće biti samo izložbeni plastični primjerci, nego prave pokretne igračke
upravljane daljinskim koje su identične svojim pravim velikim
"rođacima", samo u smanjenoj veličini.
Da bi se izradio jedan takav model
ponekad je potrebno i do godine dana. Izgradnja kreće od
nabavke crteža pravih ratraka koji se zatim dobro proučavaju i pomno prati svaki
detalj. Takvi modeli najčešće se rade u veličini od 1:8 , 1:10 i 1:12. Nakon
toga kreće se u nabavku dijelova. Za dijelove ne postoji zastupnik ili
dobavljač, nego se kupuju preko online tržnica gdje ljudi prodaju ručno izrađene
dijelove, od kabine, elektromotora, vitla, freza, interijera, pa sve do
najsitnijih dijelova poput svjetala, zvučne signalizacije i naljepnica. Do
dijelova nije nimalo lako doći, što automatski podiže cijenu, pa tako recimo,
prednja ralica može koštati i 170 eura plus troškovi dostave, ovisno da li je
kromirana, da li su joj lijevi i desni krajevi pomični, u kojim smjerovima se
može kretati, pokreće li se na hidrauliku ili ne... Sve su to sitnice koje
povećavaju cijenu. Svaki dio bi trebao biti u velikoj sličnosti s velikim
originalom, što je dosta težak i dugotrajan posao. Uzmemo li recimo kabinu,
svaki dio kabine ima svoj kalup u kojeg se sipa plastika koja se po njemu
formira. Nakon hlađenja ide na lakiranje i montažu. Isto vrijedi i za ostale
dijelove. Jedan kalup od plastike za karoseriju 1:12 s par naljepnica košta oko
125 Eura. Također i freza za snijeg, njezina izgradnja kreće stvaranjem
aluminijskog kučista, na koje se dodatno montiraju cjevčice za hidrauliku,
"tepih" za ravnanje...
Nakon nabavke ili izrade svih potrebnih dijelova
kreće se u sastavljanje i testiranje modela. Prvo se na metalno
podvozje s kotačima montira jedan ili dva elektromotora i gusjenice, ovisno o
modelu ratraka, te se testira njegova izdržljivost. Zatim se dodaje dio po dio,
prvo ralica, pa freza, zatim vitlo ili bager (ako ga model ima). Prođe li sva
testiranja na snijegu, ako motor uspijeva to sve pogonit i držati u funkciji,
ako zvučna signalizacija i svjetla rade, u tom slučaju se stavlja karoserija i u
nju interijer. Interijer se prethodno lakira s posebnim sprejom za izradu
modela. Karakteristike jednog modela u omjeru 1:8 su: Visina 350 mm,
dužina 550 mm, širina 520 mm i težina 10 kg, Dva
elektromotora za prijenos, vlastiti zvučni modul sa svim zvučnim signalima,
hidraulično pomična prednja ralica, hidraulično pomična i potpuno funkcionalna
freza, daljinski upravljač sa svim opcijama.
Uzimajući u obzir sve navedeno, jednom od ovako
ručno izrađenih modela ratraka cijena može narasti i do
vrtoglavih 4500 Eura. Zaljubljenici rade više raznih modela
koji se razlikuju ponekada po sitnicama. Za to svejedno trebaju drugi dijelovi i
drugi kalupi te naljepnice, što rapidno povećava konačnu cijenu modela.
Svaki proizvođač ima svoju specijalnost, trikove i sheme u izradi modela, pa je
i tako, svaki model unikat. Nacrti su najčešće strogo čuvani i skoro je nemoguće
doći do njih. Neki od popularnih modela za izradu su Pisten Bully 300, 300 W,
300 W Polar, 600, 600 Polar, PB 400, PB 330 D...
Modeli većinom nisu na
prodaju. Isključivo ih izrađuju zaljubljenici u njih i to samo za sebe privatno
radi hobija. Moguće ih je vidjeti na sajmovima za gradnju modela ili Alpinsport
stručnim sajmovima. Osim osobnog zadovoljstva, modeli ponekad budu primijenjeni
i u filmske svrhe, ukoliko ga graditelj želi iznajmiti.
Vezani članci
Vijesti
- Zvijezde i građani skijali “Do cilja zajedno” za sportaše Specijalne olimpijade
- Besplatan test Fischer skija na Sljemenu
- Skijaši zapalili Sljeme i prikupili 8300 kn za osobe s invaliditetom
- ISPO - održan najprestižniji sajam sporta
- Djeca učila skijati s Ivicom Kostelićem i Filipom Zubčićem
- Platak u iščekivanju pola metra snijega
- Ischgl zabranio hodanje u skijaškim cipelama?
- 45 ljudi probdjelo noć u gondolama ponad Mt. Blanca
- Knauss, Von Grünigen i Ghedina osmislili nove skije
- Janica od danas i službeno doministrica sporta Republike Hrvatske
- Doppelmayr ruši Guinnessove rekorde
- ISPO 2016.
- Hrvatska i Slovenija slabe sa snijegom, a Francuska broji metre
- 14-godišnjak iz Münchena poginuo od lavine u Tirolu
- Dvije lavine u sat vremena u Val d'Isereu
- Do kraja tjedna i do 100 cm novog snijega
- V. dom na Platku osvježen čeka početak sezone
- Gdje na skijanje za Novu Godinu?
- Akcija darivanja krvi - rođendanski poklon Janici Kostelić
- 60 ljudi ostalo zaglavljeno na žičari u Chamonixu
Info
- ''Mačak u vreći'' ili prilika života?
- 10 naj ski/board božićnih poklona
- 101 spust u 24 sata Željka Ivnika!
- 14 - karatna ekskluziva na stazi!
- Alpincenter Bottrop
- Austrija u najkraćim crtama
- Budućnost pred vratima: beskonačno skijanje
- Carving skije – krivci za sve učestalije ozljede?
- Crni dani za skijašku industriju!?
- Dolina Ötztal – Sölden kao srce regije
- Ekspedicija Hintertux 2004.
- Ekspedicija Hintertux 2005
- Ekspedicija Hintertux 2006.
- Ekspedicija Hintertux 2007
- Ekspedicija Hintertux 2008.
- Ekspedicija Hintertux 2009.
- Europa bez snijega?
- Fotografija na snijegu
- Gorski kotar – Delnice
- Hale za skijanje
- Harakiri pista
- HOLMENKOLLEN
- Ima li tko da nije na Headu?
- ISPO 2009. - Napredak na provjerenim temeljima
- ISPO Winter 2006
- Jedan dan snježnog treninga
- Kako je nastao umjetni snijeg?
- Kamo na snijeg ljeti?
- Kratki vodič za ljetno skijanje
- Ledenjaci - svjedoci davnih vremena...
- Ljeto na Mölltaler glečeru – «s mora na snijeg»
- Matterhorn
- Mini ratraci
- Mölltaler glečer - podzemnim vlakom do snijega
- Mt. Blanc - krov Alpa
- Najviše žičare svijeta
- Održan Ski - party u Saloonu
- Olimpijski trivijal (3)
- Osiguranja i skijanje, koliko se isplate?
- Pregled skijaških žičara
- Proizvodnja snijega pri pozitivnim temperaturama
- Prosječan skijaš? Muškarac, bijelac, star 50 g., dobrostojeći
- Ski Dating
- Ski&City – najbolja skijališta uz gradove
- Skijanje na pijesku
- Skijanje na travi
- Skijaške scene za pamćenje
- Skijaške staze koje lede krv u žilama
- Skijaški muzeji
- Skije - od sirovine do trgovine
- Smiješna strana zime
- Snijeg - Čarolija s neba
- Street slalom
- Trip report: Pod Kriško steno, subota, 05.02.05
- UPS – Učenje sa produžavanjem skija
- Wintersteiger trim disc 71 - brušenje rubnjaka
-
Besplatno skijanje na Sljemenu!
Skijanje za građane besplatno do kraja sezone, no samo na Zelenom i Bijelom spustu
-
Slovenska skijališta s čak 11 novih žičara!
Više od 80 milijuna eura za ogroman napredak slovenskih skijališta.
-
Novi četverosjed na Platku spreman za sezonu!
Uspješno obavljen tehnički pregled nove žičare, jedan od posljednjih administrativnih...
Tekstovi i Skijanje.hr watermarkom označene fotografije autorsko su pravo i vlasništvo Hrvatskog ski/board magazina Skijanje.hr osim ako nije drugačije naznačeno. Uredništvo magazina ne jamči za točnost i potpunost objavljenih informacija te ne preuzima nikakvu odgovornost za izravnu ili neizravnu štetu i ozljede proizašle iz sadržaja na site-u. Kontakt...
ISSN 1845-5891
e-mail: info@skijanje.hr
Marketing:
marketing@skijanje.hr