Skijanje.hr

MAGAZIN

»

ZANIMLJIVOSTI

14.01.2007.      

Autor: Goran VukelićPhoto: arhiva Atomic i Skijanje.hr 

Zavirili smo iza vrata vodećeg svjetskog proizvođača skija, austrijskog Atomica; pročešljali pogone uzduž i poprijeko, zaboli nos između svakog sloja skije i – donijeli vam cijeli izvještaj o rađanju jedne skije. Krenimo…

Kolovoz 2006. Dok su kolone turista milile užarenim asfaltom prema Jadranu, novinarska ekipa magazina Skijanje.hr uputila se u dijametralno suprotnom pravcu. Među Alpe! Dok smo mijenjali morsko plavetnilo za gorsko zelenilo, a temperatura se kolebala na niskim dvoznamenkastim brojkama, primakli smo se cilju naše ekspedicije – Altenmarktu. Austrijsko mjestašce, u podnožju visokih Alpa, u ljetnom je periodu poprilično usnulo. Čekaju se snježne pahulje, otvaranje skijaške sezone, prvi skijaši i boarderi – tada počinje život. Do tada, najužurbanije mjesto je bijela hala na ulazu u Altenmarkt. Crvena slova na ulazu kažu: Atomic. Dovoljno dobra pozivnica za nas…

U Atomic smo stigli s ciljem upoznavanja s procesom izrade skija. Fotoaparati su već čekali spremni, no naš vodič Herwig Emig, quality manager, bio je neumoljiv: "No photo inside!" Zabrana je to uzrokovana nedavnim "curenjem" video zapisa iz Atomicovih tvorničkih hala – niti pitoma austrijska sela nisu imuna na industrijsku špijunažu. Sve drugo – pitanja, primjedbe..., bilo je dozvoljeno, dapače poželjno.

Nacrti i sirovine

Cijeli proces izrade skije u Atomicu kreće od ideje stvaranja "game improving" proizvoda; dakle, skije koja će pomoći skijašu da unaprijedi svoju tehniku i pritom se još i dobro zabavi. Početni dio procesa odrade inženjeri u projektnom uredu – tu nastaju prve ideje, skice, nacrti...; određuju se potrebni materijali, alati i tehnologija izrade. Koliko se ovdje razmišlja unaprijed govori i činjenica da već sada postoje planovi za proizvode koji će se na policama naći tek za 3 godine!

Pripremne radnje uključuju dopremu sirovina, tiskanje grafike i savijanje rubnika. Sirovine (drvo, metali, umjetne mase) dopremaju se uglavnom iz Europe. Grafika na skijama se tiska na papir pa se procesom termosublimacije prenosi na unutarnju stranu poliamidnog sloja koji se postavlja kao zadnji sloj na gornjoj strani skije. Rubnici se savijaju u kalupima načinjenim posebno za svaku vrstu i visinu skija.

Slojevitost - garancija uspjeha

S gotovim nacrtom kreće se u proizvodnju skije. Osobno smo pratili izradu ponosa tvornice iz Altenmarkta – veleslalomskog modela GS 12. Beskompromisna skija kojoj treba čvrsto držati uzde kako vas ne bi izbacila iz sedla. Prvi korak je izrada jezgre skije koja je u ovom slučaju drvena. Tendecija je svih velikih proizvođača izrada jezgre od umjetnih masa, poliuretana ili pjene, kako bi se eliminirale nesavršenosti prirodnog materijala koje kasnije mogu dovesti do lošije kvalitete rekreativne skije. Ipak, drvo se zadržalo pri izradi natjecateljskih skija poput GS 12. Naravno, samo najkvalitetniji slojevi koji mogu osigurati izvanredne performanse na snijegu. Ukoliko je jezgra izlivena iz umjetnih materijala tada je još potrebno preko nje prevući mrežu od fiberglassa koja će osigurati fiksiranje jezgre uz ostale slojeve skije.

Drugi je korak slaganje slojeva skije u kalupu. Ovaj se proces izvodi ručno, a jedan na drugi slažu se sljedeći slojevi:
- elementi baze iz više boja,
- fiberglass sloj,
- rubnici,
- fiberglass sloj,
- sloj gume iznad rubnika koji djeluje kao prigušivač vibracija,
- sloj titana za povećanje otpornosti na uvijanje,
- drvena jezgra,
- sloj materijala za prigušivanje vibracija ispod veza,
- sloj titana,
- fiberglass sloj,
- sloj materijala za prigušivanje vibracija duž cijele skije,
- završni poliamidni sloj s grafikom vidljivom s gornje strane skije.

Tada se kalup zatvara, postavlja u prešu i – voilá! Nakon 12 minuta imamo gotov i vruć GS 12.

Nova skija čeka kupce

Naravno, takva je skija još uvijek daleko od finalnog proizvoda. Uslijed djelovanja pritiska sa strane je "iscurio" višak umjetnog materijala, koji je potrebno odstraniti. Nakon toga brusi se baza granitnim brusom te izrađuje struktura baze dijamantnim brusom. Slijedi brušenje i tuniranje rubnika automatiziranim procesom. Rubnici se bruse na 1° na baznom rubu (base edge) i 2° na postraničnom rubu (side edge), a vrhovi i repovi skije lagano se zatupljuju kako bi skije bile poslušnije na snijegu. Ovakvo se brušenje i tuning radi tvornički za sve skije pa tako kupite li tek početnički model Atomica možete biti ponosni na tuning koji je identičan najjačim modelima. Jedina je razlika koliko će tako nabrušene skije izdržati na snijegu do ponovnog servisa: za race klasu to je oko 10-12 vožnji, za rekreativnu klasu oko 3-4 dana.

Sada je skija pri završetku obrade – preostalo je pronaći joj idealnog partnera s kojim će činiti nerazdvojni par. Ručno se kontrolira svaka skija, njena debljina, tvrdoća, zakrivljenost baze, eventualno odstupanje od zadanih mjera. Na osnovu ovog ispitivanja uparuju se dvije skije s najbližim karakteristikama i sličnim dimenzijskim tolerancijama. Robotiziranim procesom skijama se ugrađuju ploče (plate) na koje će se naknadno postaviti vezovi. Korištenje robota u ovakvom procesu omogućuje uvijek konstatne vrijednosti sile kojima su ploče vijcima pričvršćene uz skiju. To daje sigurnost kako skijašu, tako i tvornici da na snijegu neće doći do odvajanja veza od skije i kobnih ozljeda po skijaša. Cijeli ovaj proces traje oko 2 tjedna, no dođe li poziv od, primjerice Hermanna Maiera sa legendarnog Streifa, skije se mogu ekspresno složiti već za 2 dana!

Na kraju, sve što je preostalo jest na vrh skija postaviti mali plastični štitnik, omotati ih prozirnom folijom, nalijepiti cijenu i čekati povoljne reakcije zadovoljnih kupaca!


Race department

Atomic pod ugovorom ima 400-tinjak natjecatelja, od onih kojima je čast da voze Atomic do onih kojima za takvu privilegiju treba platiti. Natjecateljske se skije rade isključivo po željama sportaša i nema ih u slobodnoj prodaji. Hermann Maier, primjerice, inzistira na klasičnim, pomalo zastarjelim modelima. Godišnje se proizvede oko 6,000 pari skija za natjecatelje. Svaki skijaš u Svjetskom kupu po sezoni potroši 5-7 pari skija i 3-4 para pancerica po disciplini. Zanimljivo, vrhunski sportaši koriste pancerice vrlo niskog flex index-a.



Atomic – 11 uzastopnih naslova u muškom Svjetskom kupu

Od 1955. traje proizvodnja skija u Altenmarktu. 1989. je Atomic započeo sa proizvodnjom vezova, a iste godine zaokružuju ponudu preuzimanjem Koflacha, proizvođača pancerica. Dio su svjetske grupacije proizvođača sportske opreme Amer Sports koja pod sobom ima i brandove poput Salomona, Wilsona, Volanta, Suunta, Peak Performancea… Atomic godišnje proizvede oko 900.000 pari alpskih skija, a cijeli Amer Sports oko 1,3 milijuna pari alpskih skija. 1,200 zaposlenika u tvornici radi na 700-tinjak različitih tipova skija. 2006. su obilježili 11. uzastopni naslov u muškoj konkurenciji u Svjetskom kupu.
Sljedeći članak »

KOMENTARI

Trenutno niste prijavljeni. Molimo prijavite se!

login:

lozinka:

Samo registrirani korisnici mogu dodati komentar. Prijavite se ili registrirajte.

  • Vijesti

  • Info

© Skijanje.hr 2003-2019.  ISSN 1845-5891  e-mail: info@skijanje.hr   Izdavač: Skijaški klub Hupser   Izrada internet stranice: Info izlog d.o.o.   Broj posjeta: 242242
Tekstovi i Skijanje.hr watermarkom označene fotografije autorsko su pravo i vlasništvo Hrvatskog ski/board magazina Skijanje.hr osim ako nije drugačije naznačeno. Uredništvo magazina ne jamči za točnost i potpunost objavljenih informacija te ne preuzima nikakvu odgovornost za izravnu ili neizravnu štetu i ozljede proizašle iz sadržaja na site-u. Kontakt...
Hrvatski ski/board magazin Skijanje.hr

ISSN 1845-5891

Izdavač: Skijaški klub "HUPSER"
Medovićeva 19, Rijeka
e-mail: info@skijanje.hr

Marketing:
  marketing@skijanje.hr