PROIZVOĐAČI

»

ELAN

05.10.2005.      

Autor: Željko MihalićSlike arhiv: www.elanskis.com 

Elan tehnologija 05/06

Fusion sistem se integrirao u sve modele elana, X-Press i dalje predstavlja glavni sistem prijenosa sile na rubnike. A ima li što novo?

Fusion vezove i dalje, drugu sezonu za redom, proizvodi Tyrolia i izgleda da je Marker za dulje vrijeme istisnut iz igre, barem kad se govori o vezovima za Elan skije. O Fusion sistemu ne treba puno trošiti riječi, tu je već dosta toga bilo rečeno. Vez se fiksira u skiji pod čijom se šasijom nalaze slobodne klizajuće plohe načinjene od čvrstog metala koja su centralnim položajem povezane sa skijom. Takva pozicija veza omogućava da se vez slobodno pomiče - kliže naprijed-natrag kako se skija savija i tako omogućava bolji prijenos na skiju i u trenucima kada je ona savijena i kad vozi kroz zavoj pod jačim pritiskom i torzijskim silama. Novost je činjenica da se Fusion našao i na natjecateljskim modelima pod nazivom Fusion Pro.

Fusion pro (slika lijevo)je nešto modificirani standard i ponešto drugačije izrade ne bi li se dobio čim bolji odziv repa skije pri prolasku kroz zavoj. Pri savijanju skije, Fusion vez kliže po svojoj integriranoj ploči usmjeravajući pritisak što okomitije na ravninu skije i usmjeravajući pritisak na njen vrh ne bi li on ostao što više na podlozi i što stabilniji u zavoju. Fusion pro je sistem koji dodatnu pažnju posvećuje i repu skije, tako da prianjanje na podlogu bude što potpunije, a izlazak iz zavoja još energičniji.

Od novosti Elan predstavlja i TMD sistem vezova (Toolless mounting device) koji su u stvari vrlo slični već poznatom railflex sistemu u kojem se na postojeći plastični kalup bez upotrebe alata preko šina montiraju vezovi, a u odnosu na Fusion sisteme nude ipak ponešto višu stajnu visinu na skiji i olakšavaju veće naginjanje u carving zavojima, a nalazimo ih u nižim modelima na kojima se ne očekuju velike sile i zahtjevi za preciznom vožnjom.

X-Press sistem je već nekoliko sezona prisutan kod Elana, to je sistem prijenosa energije na rubnike ne bi li skija ostala u što boljem kontaktu sa podlogom i što bolje se ponašala kroz cijeli zavoj. Elastomerne poluge koje se nalaze ispod šasije skije u obliku slova X, prenose energiju sa glavne točke skije ispod pancerice prema rubnim dijelovima i repa i vrha skije. Novost je Double X-press (slika dolje) tehnologija ugrađena u race modele. Smisao je u osnovi isti samo su elastomerne poluge ukrižene u točkama najvećih vibracija na skiji (nekoliko centimetara ispred i iza veza) kako bi se dodatno pojačao grip rubnika na površinu i dobila što preciznija skija i savršeno prianjanje skije na podlogu.

AST model koji se pojavio prije nekoliko sezona zajedno sa Fusion sistemom (Advanced Sidewall Technology) - novi dizajn bočnih rubova tako da se postiže optimalan pritisak za svaki dio skije u pojedinom segmentu zavoja (ispod pancerice vertikalni, pa onda 60 stupanjski sidewall koji na vrhu i repu prelazi u monoblock). Kako AST radi?
Na vrhu skije neki modeli Elana imaju Monoblock konstrukciju koja omogućava vrlo lagani ulazak u okret sa doziranim pritiskom skije. U tijeku izvođenja samog zavoja rub vrha skije se naginje pod kutem 60 stupnjeva da bi usmjerio više tog pritiska na rub. U struku AST koristi 90 stupanjski sidewall kako bi se energija kanalizirala direktno na rubnik gdje i kada je ta energija najpotrebnija.
Krečući se prema repu Monoblock konstrukcije prelazi iz kutno orijentiranog sidewalla ponovo u monoblock sistem ne bi li izlalazak iz zavoja bio što mekši i tečniji.

RST (Racing sidewall tehnologija) je način izrade vertikalnih postraničnih zidova skije, koji se koristi, dobro ćete pretpostaviti, za natjecateljske modele i to u cijeloj duljini skije. O vertikalnim zidovima ne treba trošiti puno riječi, poznata je stvar da se koristi kod modela skija koje trebaju odličan grip i preciznost, ali su i znatno zahtijevnije za skijanje.

PST (Partial sidewall technology) karakterizira najslabije modele, orijentirane isključivo rekreativcima i skijašima hedonistima. Postraničnog zida nalazimo samo na mjestima ispod plate (pancerice) dok se duž ostatka skije pruža monoblock sistem koji omogućuje vrlo laku upravljivost skije uz naravno, kompromise koje takav sistem neupitno mora donijeti.

Jezgre skija su potpuno različite. Najjači modeli, kako je to i uobičajeno zbog torzijskih svojstava imaju potpuno laminiranu jezgru (laminated woodcore), jači Magfire modeli imaju drvenu jezgru sa kanalima (power woodcore - naslovna slika) koji omogućuju uniformnost torzije uzduž cijele skije.

Sidelock i Corelock standardi oslabljenih i drvenih jezgri na manje skupim i zahtjevnim skijama u smislu kontroliranja torzijskih sila, kako bi se skija što bolje ponašala na svim terenima uz što manje napora i zahtjevnosti. Modele A8 i A6 karakterizira trostruka šasija nazvana Corelock, dok se kod A4 nalazi sidelock. Comprex jezgra je u stvari oslabljena i stanjena power core jezgra sa ciljem smanjenja mase skije. Najslabiji modeli imaju sintetičku synflex jezgru sa poboljšanu savitljivost, malu masu i dodatnu pomoć lakšoj inicijaciji zavoja.

Jači i skuplji modeli, pogotovo race modeli imaju više dual titanium ojačanja iznad drvene jezgre, a kako i ime kaže sastoji se od dva titanska sloja, oni slabiji modeli imaju titanium ojačanja ispod šasije, a iznad jezgre skije dok poneki ciljani modeli (više oni za park) imaju fiberglas ojačanja koji skijama daju otpornost, ali i veliku savitljivost.

Kako u izradi jezgre i ojačanjima, tako se razlike mogu uočiti i u strukturama i izradi baza skija.
Race modeli imaju bazu nazvanu EL baza - to je visoka molekularna polietilenska struktura sa dodatkom grafita koju će tražiti eksperti i oni kojima je priprema baze bitna, a pogotovo visoki apsorpcijski koeficijent upijanja voska.
UHM baza (ultra high molecular base) koju nlazimo na višim rekreativnim modelima, napravljena je od polietilenskog materijala sa odličnim performansama, ali zahtijeva redovito održavanje i voskanje.
HM baza je baza koja predstavlja kompromis između performansi i zahtijeva za održavanjem, otporna je na habanje, ali su performanse akvaplanunga nešto oslabljene, no nekako sumnjamo da bi to prosječni rekreativac mogao osjetiti.

Sve u svemu, čini se da Elan, baš kao i većina proizvođača, odlučio više pažnje posvetiti izboru modela nego razvijanju nekih revolucionarnih tehnologija. No ako su zadovoljni sadašnjom situacijom, Elan kao tvornice i nema puno razloga puno sredstava trošiti na razvoj čiji su rezultati, na kraju, široj populaciji upitne prepoznatljivosti.

Vezane teme:
TMD nagrađen zlatnom medaljom za inovativnost

 

 

 

 

KOMENTARI

Trenutno niste prijavljeni. Molimo prijavite se!

login:

lozinka:

Samo registrirani korisnici mogu dodati komentar. Prijavite se ili registrirajte.

© Skijanje.hr 2003-2024.  ISSN 1845-5891  e-mail: info@skijanje.hr   Izdavač: Sport-IT   Izrada internet stranice: Info izlog d.o.o.   Broj posjeta: 45792
Tekstovi i Skijanje.hr watermarkom označene fotografije autorsko su pravo i vlasništvo Hrvatskog ski/board magazina Skijanje.hr osim ako nije drugačije naznačeno. Uredništvo magazina ne jamči za točnost i potpunost objavljenih informacija te ne preuzima nikakvu odgovornost za izravnu ili neizravnu štetu i ozljede proizašle iz sadržaja na site-u. Kontakt...
Hrvatski ski/board magazin Skijanje.hr

ISSN 1845-5891

e-mail: info@skijanje.hr

Marketing:
  marketing@skijanje.hr