19.01.2011.      

Autor: Goran Vukelić 

Legendarne utrke: Kitzbühel

Dovoljno je reći: Streif. Pobjednik ove staze ima osiguran status božanstva u svjetskom skijanju.

Ono što je u Formuli 1 pobjeda u Monte Carlu, u biciklizmu trijumf na Tour de France, u tenisu osvajanje Wimbledona..., to je u skijanju pobjeda u spustu na stazi Streif u Kitzbühelu. Tisuće fanova napeto promatra moderne gladijatore na skijama dok s glavom "u torbi" jure 140 km/h niz strmu, zaleđenu padinu iznad ovog pitoresknog austrijskog zimovališta. Domaćim skijašima pobjeda je ovdje ostvarenje životnog sna i nerado je prepuštaju strancima.

Cijela je priča započela još davne 1893... Franzu Reischu, mještaninu Kitzbühela, u ruke je došla knjiga norveškog istraživača Fridjofa Nansena, "Skijama preko Grenlanda". Reisch je bio fasciniran opisom ljudi koji, služeći se "daskama", prelaze snježna prostranstva. Nedugo potom izradio je i svoje "norveške snježne cipele" kako su tada nazivali skije i praćen skeptičnim pogledima sumještana krenuo na svoje prve ture planinarenja i skijanja. "Reisch je poludio!", uzvikivali su mještani. "Da samo znaš kako je prelijepo!", odgovorio je Reisch svom prijatelju Josefu Haroldu nakon povratka. 15. ožujka 1893. Reisch se uspeo na Kitzbühler Horn i spustio skijama. Prvi tragovi su ostavljeni, ostalo je povijest...

-.--.-kitzbuhel

A povijest kaže da su Reisch i Herold s prijateljima naručili skije iz Norveške te počeli sa ski utrkama već 1895. Ne postoje pisani zapisi, no pretpostavlja se da od tada traje tradicija natjecanja iznad Kitzbühela. Ipak, trebalo je pričekati do 1931. da se i službeno održi 1. Međunarodna Hahnenkamm utrka nazvana po brdu iznad Kitzbühela. Tijekom prvih 10 godina različite su staze birane za utrke, a tek kroz 40-e godine 20. stoljeća isprofilirao se Streif kao staza za utrku spusta, te susjedni Ganslern za utrku slaloma. Početkom 90-ih godina vikend-natjecanjima je dodana i utrka super G-ja koja se vozi na skraćenoj verziji Streifa.

Pravi, "punokrvni" Streif počinje na nadmorskoj visini od 1.665 m. Staza je duga 3.312 m, a natjecatelji klecavih koljena utrku završavaju na 805 m nad morem. Čim krenu, skijaši se suočavaju sa sekcijom nazvanom Mišolovka: "85%-tni nagib na početku staze osigurava brzinu od 100-tinjak km/h; skok od 50 do 80 m dovodi vas do kompresije gdje je najvažnije zadržati stabilnost", kaže pobjednik iz 1998. Kristian Ghedina. Nakon toga slijedi S kombinacija zavoja nazvana Steilhang. Ghedina nastavlja: "Po meni, ovo je najteži zavoj u cijelom Svjetskom kupu. Traži tehničko savršenstvo u vožnji uz iznimnu brzinu i optimalnu putanju."

-.--.-kitzbuhel

Brzinu iz Steilhanga treba prenijeti na središnji dio staze gdje se dodatno ubrzava uz pomoć dobro pripremljenih skija. Završni dio počinje sa skokom na predjelu Hausbergkante. "Težak, ali lijep skok jer se pruža pogled na cijelo selo. Nakon toga slijedi lijevi zavoj iz kojeg se izlazi na teren pun poprečnih neravnina. Tu treba zadržati središnju poziciju na skijama, održati stabilnost i kontrolirati skije", kaže Ghedina, prvi Talijan koji je ukrotio Streif. Prije ulaska u cilj sa 140 km/h – još jedan skok! Ovaj je Ghedini iznimno drag: "Tu sam napravio poznatu 'lastavicu': sa 137,6 km/h raširio sam noge u skoku. Publika je bila oduševljena!"

Osvojio je srca zahtjevne austrijske publike, no prava zvijezda Kitzbühela je odavno umirovljeni Franz Klammer koji je ovdje pobjeđivao čak 4 puta! Slijedi ga Karl Schranz sa 3 pobjede te nešto veća skupina skijaša koji su pobjeđivali po 2 puta: Sailer, Zurbriggen, Strobl, Eberharter, Cuche... Manje poznato, ali istinskim Hahnenkammsigereom (pobjednikom Hahnenkamma) se naziva pobjednik kombinacije, tj. onaj skijaš koji spoji najbolje izvedbe spusta i slaloma. Kombinacijske trofeje rekordnih su četiri puta podigli A. Molterer i K.A. Aamodt, a 2010. se po prvi puta jedan Hrvat upisao među "besmrtne". Ivica Kostelić je osvojio kombinacijsku utrku i za nagradu dobio gondolu sa svojim imenom.

-.--.-kitzbuhel

Utrka na Streifu danas je jedan od klasika Svjetskog kupa, nezaobilazna stanica svakog siječnja. Više od tisuću ljudi skrbi da organizacija protekne u savršenom redu; za sigurnost skijaša brine se čak 15 km različitih mreža postavljenih uz stazu. Utrka je prerasla sportske okvire i postala mondeni društveni događaj na kojem se okuplja svjetski jet set. Ipak, srce skijaša na startu kuca jednako snažno kao i daleke 1931...

 

 

 

 

KOMENTARI

Trenutno niste prijavljeni. Molimo prijavite se!

login:

lozinka:

Samo registrirani korisnici mogu dodati komentar. Prijavite se ili registrirajte.

  • Vijesti

  • Info

  • Interview

  • Povijest

© Skijanje.hr 2003-2024.  ISSN 1845-5891  e-mail: info@skijanje.hr   Izdavač: Sport-IT   Izrada internet stranice: Info izlog d.o.o.   Broj posjeta: 223338
Tekstovi i Skijanje.hr watermarkom označene fotografije autorsko su pravo i vlasništvo Hrvatskog ski/board magazina Skijanje.hr osim ako nije drugačije naznačeno. Uredništvo magazina ne jamči za točnost i potpunost objavljenih informacija te ne preuzima nikakvu odgovornost za izravnu ili neizravnu štetu i ozljede proizašle iz sadržaja na site-u. Kontakt...
Hrvatski ski/board magazin Skijanje.hr

ISSN 1845-5891

e-mail: info@skijanje.hr

Marketing:
  marketing@skijanje.hr