12.11.2013.      

Autor: Top Servis

 

Kako servisirati skije za bezbrižno skijanje?

Svjedoci smo stalnog porasta broja skijaša. Potreba za odgovarajućom pripremom skija sve je veća. Istovremeno, pravilno servisiranje skija postaje sve delikatnije. Koji strojevi su bolji? Ručni ili strojni servis?

Nikada potreba za pravilno pripremljenim skijama nije bila veća. Svjedoci smo stalnom povećanju broja skijaša na stazama. Razlog tome su sve veća popularnost ovoga sporta a i sve opremljenije staze, sa većim i bržim žičarama.

Staze su poravnate i podloga sve tvrđa, ponekad i zaleđena. Iz sigurnosnih razloga, jasno je da su mogućnost kontrole putanje skija, kao i mogućnost sigurnog zaustavljanja, od najveće važnosti. Samo besprijekorno pripremljene skije su sigurne skije. Na žalost, prečesto se to zanemaruje ili servisi ne obave posao kako treba. Vječite diskusije koji strojevi su bolji, da li je bolja obrada kamenom ili brusnim kamenom, ručni ili strojni servis

Da li je to uistinu komplicirano, nabrusiti skije kako treba? Pogledajmo malo kako su se razvijale stvari u tom pogledu.

Skije su doživjele prvu revoluciju upotrebom polietilena za kliznu plohu i čelika za rubnike skija. Skije su bolje klizale, zahvaljujući polietilenskoj kliznoj plohi, i bolje su držale na tvrdim podlogama, zahvaljujući oštrim rubnicima. Naravno, rubnike je trebalo oštriti, kliznu plohu "krpati" i ravnati, pa su se sve više počeli upotrebljavati strojevi za servisiranje skija. U početku, uglavnom strojevi sa brusnom trakom ("šmirgl trakom"). Plastični materijali su se razvijali munjevitom brzinom, pa tako se i na skijama počeo ugrađivati sve tvrđi polietilen. To je polietilen visoke molekularne gustoće. 

Proizvodi se postupkom prešanja zrna polietilena pod visokim pritiskom. Time se podiže temperatura fuzije, a dobiveni polietilen je višestruko tvrđi i žilaviji. Time je njegova otpornost na "habanje" višestruko povećana. Druga dobra osobina takvog polietilena je njegova poroznost, što mu omogućava bolje zadržavanje voska.

Problemi nastaju kod brušenja takvog polietilena. Zbog njegove žilavosti brusne trake se sve manje upotrebljavaju jer previše čupaju takav materijal pa obrada nije dovoljno glatka. Sve više se upotrebljavaju strojevi s brusnim kamenom.

Drugu revoluciju u skijanju donose carving skije. Carving skije znatno su promijenile način skijanja i vrlo brzo su prihvaćene. Međutim, dotadašnji strojevi za obradu skija nisu bili prikladni za obradu carving skija, a i općenito tehnologiju servisiranja skija trebalo je promijeniti iz korijena. Zašto? Carving skije imaju kraće rubnike pa je logično da moraju biti maksimalno oštri.

Carving skije izuzetno su osjetljive na pogreške u pripremi rubnika. One greške u brušenju rubnika, koje na ravnim skijama nismo skoro ni osjetili, kod carving skija su mnogo izraženije, a često učine skije neupotrebljivim.

-.--.-

Carving skije su puno fleksibilnije. S obzirom na to da su i šire, njihova obrada klizne plohe je vrlo delikatna. Svi današnji strojevi za brušenje skija rade s istim pritiskom brusnog kamena kao i prije, kod klasičnih skija, što rezultira konkavnim skijama (više materijala skine u sredini skije pa tako skija nije ravna poprečno gledano). Uobičajeno taj pritisak na skije je 15 - 45 kg.

Carving skije ne smijemo pritiskati više od 5 kg pri obradi ako hoćemo korektan rezultat. Međutim pri tom pritisku, sadašnji strojevi bi bili potpuno neefikasni. Zato i spominjemo da je trebalo u potpunosti promijeniti tehnologiju brušenja skija.

Kako smo to riješili u Top Servisu?

Strojevi su napravljeni po mjeri, s pravilno dimenzioniranim svim komponentama da omogući precizan rad, bez vibracija i s najvećom efikasnošću. S takvim strojem možemo raditi sa samo 3 - 5 kg pritiska na skiju. Svaka etapa, i svaki prolaz skije na stroju, su pod nadzorom, tako da nema suvišnog skidanja materijala. To garantira dug vijek skija. Kod obrade rubnika, trenutno su najpopularniji keramični diskovi. Njihova slaba strana je što trebaju puno pritiska na skiju i previše griju rubnike.

Kako mi ne pritišćemo skiju, nego je pažljivo vodimo kroz stroj, upotrebljavamo dijamantne diskove. Dijamantni diskovi su daleko efikasniji, ali zahtijevaju veću preciznost. A mi obožavamo preciznost pa je izbor, naravno dijamantni.

-.--.-

Kod obrade rubnika skija, 2 stotinke milimetra mogu odlučiti da li su skije savršeno pripremljene ili su neupotrebljive. To jasno pokazuje koliko je precizna obrada važna. A ručni servis?

Već dugo se u Svjetskom kupu brusi strojno. Ne bez razloga. Danas se upotrebljava izuzetno žilavi polietilen, koji nije moguće obraditi bez stroja. Bočnu stranu rubnika se može nabrusiti ručno, ali to skoro da nema nikakvog utjecaja. Pod kojim kutom brusiti?

Često čujemo da skije bolje drže ako se bočna strana rubnika nabrusi na 88º ili čak pod trkaćim kutom od 87º. Taj bočni kut igra tako malu ulogu da razlike nećete uočiti. Štoviše, vjerojatno će vam skije slabije držati nabrušene pod "trkaćim kutom". Paradoks? Ne baš.

Da je serviser znao stvarnu ulogu bočnog kuta, onda bi znao i što je bitno da skije "dobro drže" na tvrdoj podlozi i da su lako vodljive. A to nije bočni kut rubnika, nego način obrade klizne plohe i rubnika sa strane klizne plohe. Zato su i nastale priče o zamoru skija već nakon prvoga servisa. Namjerno kažem nakon servisa, a ne nakon tjedan ili dva skijanja.

Zamora skija nema, osim možda nakon godinu dana svakodnevnog skijanja u Svjetskom kupu. Pravilno servisirane skije idu jednako dobro, kao prvoga dana, i nakon par godina skijanja. Nema tu nikakvog zamora materijala.

Za sigurnost na skijanju, pravilno servisirane skije su od najveće važnosti. Osim toga, skijanje na ispravno pripremljenim skijama je pravi užitak. Današnje skijanje zahtjeva redovito servisirane i savršeno pripremljene skije.

 

 

 

 

KOMENTARI

Trenutno niste prijavljeni. Molimo prijavite se!

login:

lozinka:

Samo registrirani korisnici mogu dodati komentar. Prijavite se ili registrirajte.

  • Objavljeno: 30. siječnja 2020.   16:56h

    Član od:
    13.11.2013.

    Mjesto:
    Hrvatska, Zagreb

    Teško je ručno zeznuti donju stranu skije (ipak mala mogućnost postoji) isto kao što ju je teško ručno obraditi. Više vjerujem da su vrludave zbog habanja klizne plohe uz sam rubnik. Neskidam puno materijala, samo onoliko koliko je nužno. Odnosno, pratim istrošenost skija. Obrada je uvijek na stroju ali ručno vođena skija i sa malo pritiska. To bi bila osnova dobroga servisa skija - lagani pritisak, precizna obrada i kontrola svake etape. Pisaso sam ovdje prije, mislim da mi je rekord 36 servisa na jednim skijama do prvog znaka istrošenosti klizne plohe i još su poslužile pa sam napravio jedno 5 servisa na njima nakon toga...
  • Objavljeno: 30. siječnja 2020.   13:58h

    Član od:
    04.01.2005.

    Mjesto:
    Bosna i Hercegovina, Banja Luka

    Imam par pitanja za Tserviser-a.
    U vašim postovima ste više puta naglasili da naglasak dajete base edge-u i obradi istog. Bez potrebe za skromnošću ja svoje skije servisiram samostalno i zadovoljan sam onim što napravim (a i dosta drugih skijaša je zadovoljno). Omanuo sam možda dva puta i to je bilo kada sam se petljao sa base edge-om. Od tada to više ne radim, samo dijamantom odstranim eventualne zubove. Imam onu plastičnu vodilicu i zaključio sam da to nije prikladan alat za ozbiljan zahvat.
    Ako svaki puta prilikom oštrenja radite i base edge koliko često onda brusite samu bazu? Budući da nemam mogućnost da obrađujem bazu (nemam mašinu za to) meni je kupovina nekog boljeg base edge bevel-a bila pomalo izlišna. Na jednom paru skija mogao bih da ga upotrebim jednom ili dva puta a onda skije moraju na mašinu, tako sam rezonovao.
    Da li radite kombinaciju ručnog i mašinskog servisa ili skije idu isključivo na mašinu?
    Planirao sam da kada me put navede prema vama ponesem svoje stare, rezervne skije za koje osnovano sumnjam da su zbog diranja base edga (1 mm) postale "vrludave" kada su ravno na podlozi (kada su nagnute na kantne sve je normalno).


    [Editirano] 30. siječnja 2020. u 14:05h


    [Editirano] 30. siječnja 2020. u 14:05h
  • Objavljeno: 24. siječnja 2020.   17:56h

    Član od:
    13.11.2013.

    Mjesto:
    Hrvatska, Zagreb

    Nikolas2, imaš li osobno iskustva u servisiranju skija na način iz linka kojeg si postavio? Ako nemaš, jako bi bilo korisno da pokušaš pa da nam daš povratnu informaciju. To bi bilo korisno iskustvo.

    U čekanju tvog iskustva evo moga mišljenja :
    Prvi video gdje tip ručno šmirgla podlogu i.t.d. - nisam razumio što je umjetnik htio reći ali mislim da ni on sam nije razumio ništa.
    Drugi tip demonstrira proizvode koje prodaje i to radi jako dobro. Mislim dobro prodaje. Dok sam radio i živio u Švicarskoj, bio sam na barem 10-tak prezentacija firme Toko uglavnom, ali i dosta drugih. Uzmimo za primjer Toko. Njihov predstavnik za Švicarsku, koga znam jako dobro, nije nikada sam servisirao svoje skije. Mislim da je gotovo uvijek donosio skije kod mene osim rijetkih prilika gdje ih je servisirao negdje drugdje. Dakle uvijek strojna obada. Na sajmovima gdje prezentira proizvode firme koju zastupa, potegne lagano rubnike sa donje strane pa zatim sa bočne i sve izgleda super lagano. Stvar je u tome da on fajla te iste skije od jutra do sutra. I ne samo to, prije nego je došao na prezentaciju, dao je skije strojno obraditi.

    Ali slažem se da čovjek odlično radi svoj posao, prezentira proizvode firme koju zastupa.
    Bilo bi jako korisna informacija iz prakse da nakon tjedan dana skijanja pokušaš ovako urediti skije pa nam podijeliš svoje iskustvo.

    Oko kutova rubnika uglavnom se slažem sa navedenim vrijednostima. Ja naglasak uvijek stavljam na bazni kut i kvalitetu obrade.
  • Objavljeno: 10. siječnja 2020.   20:09h

    Član od:
    17.12.2014.

    Mjesto:
    Hrvatska, Rijeka

  • Objavljeno: 08. svibnja 2019.   22:16h

    Član od:
    06.05.2019.

    Mjesto:
    Hrvatska,

    Nije mi pri ruci više od 400 kmm, ali je uvijek bolje ići na provjereno i sigurno. Skijaški dan je preskup. :)
  • Objavljeno: 08. svibnja 2019.   14:37h

    Član od:
    13.10.2004.

    Mjesto:
    Hrvatska, Slavonski Brod

    još uvijek šaljem kod njih , nemijenjam ono što je dobro
  • Objavljeno: 07. svibnja 2019.   13:57h

    Član od:
    28.01.2010.

    Mjesto:
    Hrvatska, Zagreb

    Svakako. Jest da nije pri ruci ali moja preporuka.
    Zbog neke žurbe, jednom sam ženine skije odneso u Rost šport u domu sportova , i gorko požalio.
  • Objavljeno: 06. svibnja 2019.   22:34h

    Član od:
    06.05.2019.

    Mjesto:
    Hrvatska,

    Pozdrav!

    Prošlo je više od tri godine od zadnje poruke. Svi oni koji su nosili skije na servis u Top servis još uvijek idu tamo? Nije se ništa promijenilo?
  • Objavljeno: 28. veljače 2016.   18:27h

    Član od:
    13.11.2013.

    Mjesto:
    Hrvatska, Zagreb

    Obavezno se oštre. Kad su oštri onda je potrebno manje pritiskati. Naravno uvijek treba imati osjećaj.
    Za profesionalnu upotrebu koristi se metalni ciklin. Plastični je dobar samo za povremenu upotrebu.
    Najlakše ga je naoštriti tako da postaviš šmirgl-papir na ravnu površinu i onda po njemu povlačiš ciklin. Najprije čelno, a zatim malo i bočne strane. Metalni ciklin, obavezno nakon oštrenja pređemo filcom za poliranje po oštrice da se smanji prevelika agresivnost, odnosno skine žica.
  • Objavljeno: 28. veljače 2016.   16:20h

    Član od:
    13.01.2005.

    Mjesto:
    Hrvatska, Rijeka

    Pitanje za Tservisera: oštrite li cikline? Nedavno sam tek otkrio da postoje alati za to, nisam ni mislio da se oštre. Neki pak kažu da bolje da su tupi jer se vosak ionako skida dok je mekan.
    Kada koristite metalne, kada plastične cikline?

Prikazano 10 od 126 komentara

Sve komentare pogledajte na forumu

  • Vijesti

  • Info

© Skijanje.hr 2003-2024.  ISSN 1845-5891  e-mail: info@skijanje.hr   Izdavač: Sport-IT   Izrada internet stranice: Info izlog d.o.o.   Broj posjeta: 544334
Tekstovi i Skijanje.hr watermarkom označene fotografije autorsko su pravo i vlasništvo Hrvatskog ski/board magazina Skijanje.hr osim ako nije drugačije naznačeno. Uredništvo magazina ne jamči za točnost i potpunost objavljenih informacija te ne preuzima nikakvu odgovornost za izravnu ili neizravnu štetu i ozljede proizašle iz sadržaja na site-u. Kontakt...
Hrvatski ski/board magazin Skijanje.hr

ISSN 1845-5891

e-mail: info@skijanje.hr

Marketing:
  marketing@skijanje.hr